تبلیغات
عطش رهایی
عطش رهایی
الهی ،عشق بازی کار هر مشتاق نیست، این شکار دام هر صیاد نیست، عاشقی را قابلیت لازم است، طالب حق را حقیقت لازم است ، عشق از معشوق اول سر زند ،تا به عاشق جلوه دیگر کند ،تا به حدی که برد هستی از او،سر زند صد شورش و مستی از او،شاهد این مدعی خواهی اگر،بر حسین و حالت او کن نظر


رُوِیَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنَّهُ قَالَ لِرَأْسِ الْیَهُودِ عَلَى كَمِ افْتَرَقْتُمْ قَالَ عَلَى كَذَا وَ كَذَا فِرْقَةً فَقَالَ ع كَذَبْتَ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى النَّاسِ فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ ثُنِیَتْ لِیَ الْوِسَادَةُ لَقَضَیْتُ بَیْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِتَوْرَاتِهِمْ وَ بَیْنَ أَهْلِ الْإِنْجِیلِ بِإِنْجِیلِهِمْ وَ بَیْنَ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِقُرْآنِهِمْ افْتَرَقَتِ الْیَهُودُ عَلَى إِحْدَى وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً سَبْعُونَ مِنْهَا فِی النَّارِ وَ وَاحِدَةٌ نَاجِیَةٌ فِی الْجَنَّةِ وَ هِیَ الَّتِی اتَّبَعَتْ یُوشَعَ بْنَ نُونٍ وَصِیَّ مُوسَى ع وَ افْتَرَقَتِ النَّصَارَى عَلَى اثْنَتَیْنِ وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً إِحْدَى وَ سَبْعُونَ فِی النَّارِ وَ وَاحِدَةٌ فِی الْجَنَّةِ وَ هِیَ الَّتِی اتَّبَعَتْ شَمْعُونَ وَصِیَّ عِیسَى ع وَ تَفْتَرِقُ هَذِهِ الْأُمَّةُ عَلَى ثَلَاثٍ وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً اثْنَتَانِ وَ سَبْعُونَ فِرْقَةً فِی النَّارِ وَ وَاحِدَةٌ فِی الْجَنَّةِ وَ هِیَ الَّتِی اتَّبَعَتْ وَصِیَّ مُحَمَّدٍ ص وَ ضَرَبَ بِیَدِهِ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ ثَلَاثَ عَشْرَةَ فِرْقَةً مِنَ الثَّلَاثِ وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً كُلُّهَا تَنْتَحِلُ مَوَدَّتِی وَ حُبِّی وَاحِدَةٌ مِنْهَا فِی الْجَنَّةِ وَ هُمُ النَّمَطُ الْأَوْسَطُ وَ اثْنَتَا عَشْرَةَ فِی النَّارِ
حدیث افتراق هم از طریق شیعه و هم از اهل سنت به طرق متعدد رسیده است. و حتی می توان گفت که از روایات متواتر در نزد شیعه و سنی است و جعلی بودن آن مقبول نیست[1]
حال ما به ذکر چند مصدر از مصادر و مآخذی که این حدیث را نقل کرده اند می پردازیم و جهت اطلاع بیشتر می توانید به کتاب حدیث اختلاف امت بعد از پیامبرش که مرکز المصطفی نشر داده است. و منابع و مصادر آن را مشروحا بیان کرده است مراجعه فرمائید.
اما بعضی از مصادر:
الجواهر الحسان ثعلبی ج 1 ص 277 از ابن عباس
احیاء العلوم غزالی ج 1 ص 289 از علی(ع)
مجمع البیان طبرسی ج 4 ص 400
الاحادیث الغیبة ج 1 ص 112 حدیث 65 و ج 1 ص 476 حدیث 331 و 15 مصدر برای حدیث در پاورقی ذکر کرده است.
مسند احمد ج 2 ص 332 از ابی هریرة و مسند احمد ج 2 ص 336 ابو هریرة و ج 3 از انس بن مالك ص 120 و 145 و ج 4 ص 102
امالی طوسی ص 523 از امام علی علیه السلام
عوالی المعالی ابن جمهور احسائی ج 1 ص 83
کنز العمال ج 11 حدیث 30837
علامه حلی در کتاب نهج الحق و کشف الصدق و بحار الانوار ج 8 ص 239 چاپ قدیم
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ج 3 در ص 379 فرموده است: این روایت از مشهورات است و شیعه به شكل دیگر همان طور كه در خصال صدوق (ع) آمده است آن را نقل کرده است مثل معانی – احتجاج – امالی و کتاب سلیم بن قیس و تفسیر عیاشی.
تفسیر نور الثقلین ج 6 ص 41 و ج 8 ص 290 و ج 1 ص 651
فتح القدیر للشوکانی ج 1 ص 517 و ابو داود و ترمذی و ابن ماجه و حاکم آن را اخراج کرده اند.
تأویل الآیات شرف الدین حسینی ج 1 ص 226 و ج 1 ص 352
بشارة المصطفی للطبری: 216 از امام الصادق (ع)
احقاق الحق للتستری : 279
الاحتجاج للطبرسی: 1/625
نفحات اللاهوت للکرکی: 114
مناقب آل الرسول للنجف آبادی: 273 عن علی- علیه السلام
الکافی للکلینی: 8/224
السقیفة للمظفر: 32.
وسائل الشیعة : 27/49.
کشف الخفاء للعجلونی : 1/168 جز این كه ایشان در نقل این طور آورده اند كه "الا انه انفرد فی النقل فقال : قال كلهم فی الجنة الا فرقة واحدة" همه در بهشت هستند مگر یك فرقه و آن زنادقه اند که از دین بیرون رفته گان هستند.
کشف الغمة: 1/328
مسار الشیعة للمفید: 7/30.
مجمع الزوائد للهیثمی: 1/189.
تفسیر الرازی-: 13/23.
تاریخ ابن الاثیر: 2/324.
سنن ابن ماجه: 2/325، الحدیث 3991، 3992، 3993.
سنن ابی داود: 4/197.
الدر المنثور: 2/297.
مسند احمد بن حنبل: 4/97.
آنگاه كه هدایت شدم، دكتر تیجانی ص 74 عربی
این برخی از مصادر و مآخذی است که شیعه و سنی نقل کرده اند و ما جهت خلاصه شدن مطلب از نقل بقیه منصرف شدیم.
اما راجع به سوال دیگر شما که آیا همه اهل سنت در جهنم قرار می گیرند و به جهنم می روند باید گفت که این یک مسئله کلامی و از مباحث آن است و متکلمین مسلمان به این قضیه پرداخته اند. مرحوم شهید مطهری در کتاب عدل الهی تحت عنوان قاصرین(ع) به تفصیل این مطلب را طرح و بحث کرده اند.
و خلاصه نظریه ایشان آن است که کسانی که حجت بر آنان تمام نشده است، و از معارف دینی به دور بوده اند، یا دلیل و حجت به عکس حقیقت برای آنان اقامه شده است جزء مرجون لامر الله هستند. و نمی توان حکم کرد که اینان اهل آتش و جهنم هستند و آیه و روایات به گونه ای این مسئله را طرح کرده اند که از آن استفاده می شود که اینان عذاب نخواهند شد. و تنها کسانی عذاب خواهند شد که حق را شناخته و با عناد و لجاجت آن را نادیده می گیرند و یا احیانا در تشخیص حق کوتاه نیستند بلکه کوتاهی می کنند یعنی جزء قاصرین نیستند بلکه جزء مقصرین هستند[2]
پی نوشتها:
[1]مجموعه آثار ج 1 عدل الهی ص 320و327
[2]مجموعه آثار ج 1 عدل الهی ص 320و
327

منبع: اتحادیه تشکل های قرانی کشور +سایت حوزه





نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 12 دی 1392 توسط علی
طبقه بندی: اهلبیت عصمت وطهارت 
برچسب ها: افتراق حدیث افتراق ناقلین حدیث حدیث پیامبراکرم(ص) 
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin